DOI QR코드

DOI QR Code

Intelligent Character System using Emotion Metadata

감성 메타데이터를 활용한 지능형 캐릭터 시스템

  • 한종성 (공주대학교 영상예술대학원) ;
  • 이완복 (공주대학교 영상예술대학원) ;
  • 경병표 (공주대학교 영상예술대학원) ;
  • 이동열 (공주대학교 영상예술대학원) ;
  • 유석호 (공주대학교 영상예술대학원) ;
  • 이경재 ((주)예람)
  • Published : 2009.03.28

Abstract

As the information and the network technology are improved, the system which can express the interactions between the individuals becomes to play more important roles in these days. In fact, that tendency is especially well shown in the community area of P2P and social network service programs. This paper suggest an intelligent character manipulation system which can be effectively used to express emotional representation in an intelligent way in spite of many constraints. The system employs an emotion searching mechanism by attaching emotional information to each object in the database and defining a function of emotional similarity. It is expected that the system can be successfully used not only to find and represent the suitable emotional character representations but also to provide brand new services in the area of mobile platform based contents.

Keywords

Emotion;Intelligent Character System;Metadata;Similarity

References

  1. http://www.cyworld.com/
  2. http://www.wibrocenter.com/
  3. http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=High-Speed_Downlink_Packet_Access&oldid=130018778
  4. http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=WiBro&oldid=130308967
  5. http://www.samsung.co.kr/news/biz_view.jsp?contentid=122875
  6. http://www.serakorea.com/
  7. http://www.nintendo.co.kr/Wii/wiichannel/
  8. 한종성, "휴대 인터넷 환경에서의 기상정보를 이용한 지능형 캐릭터 생성 연구", 한국콘텐츠학회, 2008(5).
  9. 한국과학기술원, "감성디자인 기반기술 개발에 관한 연구", 과학기술처, 2003.
  10. (주)스트라 베이스, 2008 해외 디지털 콘텐츠 시장 조사 - 모바일 콘텐츠편, 한국 소프트 웨어진흥원, 2008(3).
  11. 강범규, "디자인을 통한 감성마케팅의 실증적 성공사례연구", 동서대학교, 2007.
  12. 김동준, "모바일 3D 아바타를 이용한 태그기반 블로그 서비스 설계", 한국정보과학회, Vol.33, No.2, 2006.
  13. 홍진선, "메타검색 엔진을 위한 인기도 기반 캐쉬 관리 및 성능 평가", 정보과학회논문지, 2002.
  14. 이재호, "에이전트 기반 지능형게임 캐릭터 구현에 관한연구", 한국지능 정보 시스템 학회, pp.379, 2002(11).
  15. 맹재희, 캐릭터성을 추가한 지능형 에이전트의 국내 사례와 발전방안 연구, 한국콘텐츠학회, 2006.
  16. 이광조, "모바일 단말기를 위한 위치기반 검색어 추천 시스템", 한국정보과학회, 2007.
  17. http://www.google.com/technology/
  18. http://www.630.co.kr/

Cited by

  1. Personalized Dietary Nutrition Contents Recommendation using Hybrid Filtering for Managing Health vol.11, pp.11, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.11.001