DOI QR코드

DOI QR Code

The effects of consumers' environmental consciousness and perception of environmental marketing of fast food companies on their purchasing intention

소비자의 환경의식과 패스트푸드 기업의 환경마케팅에 대한 인식이 구매의도에 미치는 영향

  • Chong, Yu-Kyeong (Dept. of Culinary and Food service Management, College of Hospitality and Tourism, Sejong University) ;
  • Kim, Chang-Yoel (Dept. of Culinary and Food service Management, College of Hospitality and Tourism, Sejong University) ;
  • Han, Jung-Suk (Dept. of Culinary and Food service Management, College of Hospitality and Tourism, Sejong University)
  • 정유경 (세종대학교 호텔관광대학 조리외식 경영학과) ;
  • 김창열 (세종대학교 호텔관광대학 조리외식 경영학과) ;
  • 한정숙 (세종대학교 호텔관광대학 조리외식 경영학과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The purpose of the study is to investigate how much customers' environmental consciousness and perception of environmental marketing in the fast food company affect their purchasing intention. Out of 420 questionnaires, 394 were analyzed by SPSS/WIN12.0 for the study. The results are as follows: the more environmental consciousness customers have, the more consumers understand environmental efforts of fast food companies. Second, consumers agree that fast food companies have a responsibility for environmental problems. Third, significant factors related to environmentally friendly marketing are found out. In other words, social psychological factors are more useful than demographic factors drawn from previous studies. Therefore, the empirical study would provide evidence for customers being interested in environmental marketing and valuable data for marketers who will approach environmentally friendly fast food market in the future.

References

  1. 친환경이 바로 경쟁력. 기업에 부는 녹색바람(2008, 8. 27) 아시아경제. 자료검색일 2008, 8. 28, 자료출처 http://www.asiaeconomy.co.kr
  2. 김창열 (2006) Fast Food 기업의 친환경적 마케팅이 소비자의 구매 추천의도에 미치는 영향. 세종대학교 석사학위논문.
  3. 노영래, 김시월 (2002) 소비자의 환경의식, 재활용 의식과 재활용 행동에 관한 연구: 미혼취업여성의 사장의복을 중심으로. 대한가정학회지, 40(1), 163-178.
  4. 문상길 (1993) 그린마아케팅전략에 관한 연구-환경의식적 소비자의 특성을 중심으로-. 서울대학교 석사학위논문.
  5. 정충영, 최이규 (2001) SPSSWIN를 이용한 통계분석 : 한글 SPSS 10.0. 무역경영사.
  6. Brooker, G.(1976). The self-Actualizing Socially Conscious Consumer. Journal of Consumer Research. 3(2), 107-112. https://doi.org/10.1086/208658
  7. Kinnear, T. C. & Taylor, J. R.(1973). The Effect of Ecological Concern on Brand Perceptions. Journal of Marketing Research. 10(2), 191-197. https://doi.org/10.2307/3149825
  8. Tucker, Jr., Lewis R.(1980). Identifying the Environmentally Responsible Consumer: The Role of Internal-External Control of Reinforcements. The Journal of Consumer Affairs. 14(2), 326-340. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.1980.tb00673.x
  9. Weigel, R. & Weigel, J.(1978). Environmental Concern: The Development of a Measure. Environment and Behavior. 10, 3-15. https://doi.org/10.1177/0013916578101001
  10. Anderson, W.T. & Cunnungham, W.H.(1972). The socially conscious consumer. Journal of Marketing. 36, 23-28. https://doi.org/10.2307/1251036
  11. Baldassare, M. & C. Katz. (1992). The Personal Threat of Environmental Problems As Predictor of Environmental Practices. Environment and Behavior. 24, 602-616. https://doi.org/10.1177/0013916592245002
  12. 서정희 (1986) 환경문제 측면에서 본 소비자행동에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  13. 박운아, 이기춘 (1995) 환경의식적 소비자 행동에 관한 연구. 대한가정학회지, 33(4), 199-212.
  14. Henion, K. E.(1972). The Effect of Ecologically Relevant Information on Detergent Sales. Journal of Marketing Research. 9(1), 10-14. https://doi.org/10.2307/3149598
  15. Varadarajan, P. R.(1992). Marketing's Contribution to Strategy: The View From a Different Looking Glass. Journal of the Academy of Marketing Science. 20(4), 335-343. https://doi.org/10.1007/BF02725210
  16. 장헌정 (1992) 미국소비자들의 환경에 대한 의식조사보고서, 광고정보.
  17. 양덕권 (1994) 환경사업의 전개와 환경의식적 소비자 특성에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  18. 이군희 (2005) 사회과학 연구 방법론. 법문사.
  19. Raymond, De Young.(1986). Some Psychological Aspects of Recycling: The Structure of Conservation-Satisfaction. Environment and Behavior. 18, 435-449. https://doi.org/10.1177/0013916586184001
  20. 이수형, 임송국 (1999) 일본 기업의 환경 마케팅. 대명.
  21. 정유경, 이군희, 최은희, 강맹수, 김영갑, 이수용, 허경숙 (2007) 음식물 쓰레기로 버려지는 식량자원의 경제적 가치 산정에 관한 연구. 수도권매립지관리공사
  22. Ottman, J. A.(1993). Green Marketing. NTC Business Books.
  23. 김종수 (1997) 그린마케팅에 대한 소비자의 반응에 관한 연구. 제주대학교 석사학위논문.
  24. 최남숙 (1994) 환경교육과 환경의식이 환경보전 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 대한가정학회지, 32(5), 29-43.
  25. Vining. J. & Ebreo, A.(1990). What makes a recycler? : A comparison of recyclers and non-recyclers. Environment and Behavior. 22, 55-73. https://doi.org/10.1177/0013916590221003
  26. 김호 (2004) 농산물유통에 대한 그린 마케팅(Green Marketing) 전략의 도입을 위한 시론(試論). 한국식품유통학회, 2003 동계학술대회 논문집, 31-55.
  27. 노채영, 신효식 (1991) 환경문제에 대한 소비자의 의식과 행동에 관한 연구- 광주시 여대생을 중심으로-. 한국가정관리학회지, 9(2), 49-62.
  28. 요즘 여성 소비자들 '착한 상품'을 산다 (2008. 4. 10) 월간 유통저널. 자료검색일 2008, 9, 24, 자료출처 http://blog.naver.com/kdsa_journal/140050385024
  29. Hopper, J. R. & Nielsen, J. M.(1991). Recycling as Altruistic Behavior: Normative and Behavior Strategies to Expand Participation in a Community Recycling Program. Environment and Behavior. 23, 195-220. https://doi.org/10.1177/0013916591232004
  30. 이승신, 이혜임, 류미현 (1993) 환경보전을 위한 소비자능력. 소비자학연구, 4(2), 73-96.
  31. 일회용 컵 돈 안낸다... 20일부터 보증금 폐지(2008, 3. 19) 동아일보. 자료검색일 2008, 8. 28, 자료출처 http://www.donga.com/fbin/output?n=200803190139
  32. Constantinei, E. & Hanf, K.(1972). Environmental Concern at Lake Tahoe: A Study of Elite Perceptions, Backgrounds and Attitudes. Environment and Behavior. 4, 209-242. https://doi.org/10.1177/001391657200400204

Cited by

  1. Effect of Environmental Marketing on Consumer Trust and Loyalty at Coffee Stores vol.27, pp.3, 2012, https://doi.org/10.7318/KJFC/2012.27.3.251