An Analysis of High School Students' Expectance Demand on The Design of the Physical Education Teaching

체육수업 설계에 대한 고등학생의 기대요구 분석

  • Lee, Jeong-Heun (Department of Physical Education ChungNam National University) ;
  • Oh, Byoung-Don (Department of Physical Education ChungNam National University) ;
  • Cho, Min-Haeng (Department of Sport and Leisure Studies, Daegu University) ;
  • Ryu, Young-Seol (Department of Physical Education ChungNam National University) ;
  • Lee, Moung-Sun (Department of Physical Education ChungNam National University) ;
  • Cho, Byung-Jun (Department of EMT, Daewon College)
  • 이정흔 (충남대학교 체육교육과) ;
  • 오병돈 (충남대학교 체육교육과) ;
  • 조민행 (대구대학교 레져스포츠과) ;
  • 유영설 (충남대학교 체육교육과) ;
  • 이명선 (충남대학교 체육교육과) ;
  • 조병준 (대원대학 응급구조과)
  • Published : 2009.12.01

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to analyze students' expectance demand towards high school physical education teaching. Methords : 392 participants randomly selected from one girls' middle school and one girl's high school in each of five tracts and then selected two classes from each of the schools. They were asked to respond to a simple questionnaire about their views on the present physical education teaching. Results : Results showed that about one third of the participants would not choose physical education if the program were offered as an optional subject. Both male and female students ranked psychomotor domain as the top priority among the various learning objectives. Male students favored soccer and basketball while their counterparts liked badminton and volleyball. Over three-fourths of the participants suggested that students' opinions should be considered when teachers plan their program. Conclusion : The results of this study recommended that physical education teaching should be designed with considerations for professional values, societal changes as well as students' expectance on the design of physical education.

References

  1. 곽은창, 박온서(1998). 중학생들의 체육수업 인식에 관한 주요사건 기록 분석. 한국스포츠교육학회지, 5(2), 57-70
  2. 교육인적자원부(2001). 제 7차 교육과정과 학교교육의 발전 전망. 한국교육과정평가원
  3. 김동건, 조민행(2002). 청소년의 방과후 스포츠 프로그램 참여와 재미 요인. 한국체육학회지, 41(2), 311-319
  4. 김병준, 성창훈(1997). 청소년 동기요인으로서의 재미: 개념 및 관련 연구. 한국스포츠교육학회지, 3(2), 99-122
  5. 김윤희(1999). 중학생들의 체육수업 선호 이유 분석. 한국스포츠교육학회지, 6, 93-110
  6. 김윤희(2003). 체육교과 목표에 관한 학생의 인식. 한국스포츠교육학회지, 10(2), 39-53
  7. 김종환(2004). 한국 중학생의 체육교과 태도 분석. 한국체육학회지, 43(6), 323-336
  8. 김종환(2007). 체육교사의 교수행동 유형과 학생의 체육수업 만족도 및 체육교과 태도의 관계. 한국스포츠교육학회지, 14(3), 41-54
  9. 박종률(2005). 체육수업 저해요인의 진단과 대응방식 탐색. 한국체육학회지, 44(2), 193-205
  10. 서울시교육청(2006). 체육수업실태조사보고서. 서울시교육청
  11. 성창훈, 백성수(2000). 중학교 체육수업의 재미 촉진 요인과 저해 요인. 한국스포츠교육학회지, 7, 99-116
  12. 유응욱, 최관용, 최정환, 김승일(2001). 제 7차 선택중심 교육과정에서 체육선택에 대한 학생 인식조사. 제 39회 한국체육학회 학술발표회, 193-199
  13. 유정애, 김원정(2006). 체육과 선택중심 교육과정의 개설 논리와 내용 구성 방향 탐색. 한국스포츠 교육학회지지, 13(2), 1-24
  14. 이창섭, 남상우(2003). 중학교 체육수업의 재미거리와 걱정거리 척도 개발. 한국체육학회지, 42(3), 161-173
  15. 이표상(2004). 중학교 남녀 학생들의 성역할 정체감 유형에 따른 체육수업 태도 차이. 한국체육 학회지, 43(3), 291-300
  16. 조난심(1999). 고등학교 선택중심 교육과정 편성운영 방안. KICE 연구 포럼. 한국교육과정평가원
  17. 조미혜(2001). 제 7차 고등학교 체육과 교육과정의 이해 및 효율적 실천 방안 탐색. 한국스포츠교육학회 춘계세미나 논문집, 53-76
  18. 최의창(2002). 학교내 체육수업 개선의 실질적 장애요인에 대한 중학교 체육교사의 인식과 대처전략. 한국스포츠교육학회지, 9(2), 64-87
  19. 한국교육개발원(2003). 체육과 교육목표 및 내용체계 연구(II). 한국교육개발원
  20. 홍원택, 곽은창(2000). 여고생의 체육수업 인식에 관한 주요사건 기록 분석. 한국스포츠교육학회지, 7(2), 61-74
  21. Arright, M & Young, J.(1985). Teachers' perceptions about effective and successful teaching. Journal of Teaching in Physical Education, 6(2), 122-135
  22. Bowyer, G. R. (1996). Student perceptions of physical education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 67(1), 23-26 https://doi.org/10.1080/07303084.1996.10607174
  23. Chen, A. (1996). Student interest in activities in a secondary physical education curriculum: An analysis of student subjectivity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 67(4), 424-432 https://doi.org/10.1080/02701367.1996.10607974
  24. Cho, M. H. (2004). The strength of motivation and physical activity level during leisure time among youth in South Korea. Youth & Society, 35(4), 480-494 https://doi.org/10.1177/0044118X03258242
  25. Davis, B. G. (1993). Tools for teaching. San Francisco: Jossey-Bass
  26. Graham, G. (1995). Physical education through students' eyes and in students' voices. Journal of Teaching in Physical Education, 14, 478-482 https://doi.org/10.1123/jtpe.14.4.478
  27. Ha, A. S., Johns, D. P., & Shiu, E. W. (2003). Students' perspective in the design and implementation of the physical education curriculum. Physical Educator, 60(4), 194-208
  28. Lee, A & Solmon, M, (1992). Cognitive conceptions of teaching and learning motor skills. Quest, 44, 57-71 https://doi.org/10.1080/00336297.1992.10484041
  29. Martinek, T. J. (1994). Why kids give up: An examination of how teacher and parental expectations influences self-perception of children. Journal of Teaching in Physical Education, 13, 402-410
  30. Marzano, R. J.(2007). The Art and Science of Teaching: A Comprehensive Framework for Effective Instruction. Association for Supervision & Curriculum Development
  31. Strand, B., & Scantling, E. (1994). An analysis of scondary student preferences toward physical education. Physical Educator, 57(3), 119-129
  32. Tannehill, D., & Zakrajsek, D. (1993). Physical education through students' eyes and in students' voices. Journal of Teaching in Physical Education, 13, 78-85