DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Visitors' Satisfaction on Internal Satisfaction of Festival Operation Staff - Focused on Cheongju Jikji Festival -

축제 운영요원의 내부만족이 방문객의 축제만족에 미치는 영향 - 청주직지축제를 중심으로 -

  • Published : 2009.02.28

Abstract

This study is to analyze the Impact of visitor's satisfaction on the operating staff's internal satisfaction of festival. This study purposed to provide the basic data for the marketing and strategic planning for improve of visitor's satisfaction. According to the result of this study, we analyzed that the operating staff's internal satisfaction of festival will affect the visitor's satisfaction including the understanding of local culture, venue's comfort, satisfaction of resting place, convenience of information facilities.

Keywords

Festival;Operation Staff;Internal Satisfaction;Visitors' Satisfaction

References

  1. 고호석, 지역이벤트 관광객의 시장세분화와 선택속성에 관한 연구, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 1999.
  2. 박숙주, 인천음식축제에 대한 고객만족에 대한 연구, 경기대학교 대학원 석사학위논문, 2005.
  3. 이상환, 이재록, 내부서비스품질이 고객만족에 미치는 영향; 직무만족과 사원만족의 매개적 작용, 경영교육논총, Vol.19, pp.215-232, 1999.
  4. 조윤식, Gap(P-E)모형의 고객만족적인 의미에 관한 연구; Actual Perception과 Should Expectatio의 고객만족적인 의미평가를 중심으로, 신라대학교 경제경영연구, Vol.5 No.1, pp.193-209, 2004.
  5. 김용만, 이준원, 서희정, 리조트 이용객의 고객지향성과 고객만족, 고객태도, 고객신뢰 및 재방문의도와의 관계, 한국체육학회지, Vol.44 No.1,pp.413-422, 2005.
  6. 김경숙, 미용실의 서비스품질에 대한 내부고객만족과 외부고객만족이 고객충성도에 미치는 영향연구, 탐라대학교 석사학위논문, 2006.
  7. 송효분, 외식기업의 내부마케팅이 내부고객과 외부고객의 만족에 미치는 영향, 경기대학교 박사학위논문, 2004.
  8. 이정환, 내부마케팅이 시장지향성과 서비스품질및 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구; 국내 기간통신 사업장를 중심으로, 상지대학교 박사학위논문, 2006.
  9. 미야기케이나, 전통축제의 속성이 방문객의 만족과 재방문 및 추천의사에 미치는 영향 연구, 동아대학교 대학원 석사학위논문, 2005.
  10. 조현호, 유영준, 지역축제의 만족도에 관한 연구;청도 소싸움축제를 대상으로, 경주대학교논문집,Vol.12 No.1, pp.49-68, 1999.
  11. 박미정, 지역축제 방문객의 동기와 만족도에 관한 연구; 부산국제아트페스티발 "현대미술전" 방문객을 중심으로, 관광레저연구, Vol.13 No.1, pp.269-285. 2001.
  12. 이정록, 안종현, 지역축제의 방문자 만족에 관한연구; 곡성심청축제를 중심으로, 한국경제지리학회지, Vol.7 No.3, pp.503-518, 2004.
  13. 박건실, 지역축제 서비스 품질이 고객 만족도에 미치는 영향, 산업경제연구, Vol.17, No.4, pp.1171-1194, 2004.
  14. 정강환, 윤유식, 축제 방문객 만족도가 지역문화관광에 미치는 영향에 관한 연구; 금산인삼축제를 중심으로, 관광레저연구, Vol.16, No.2, pp.287-303. 2004.
  15. 조규태, 부석현, 축제관람객 만족이 전체만족 및 추천의사에 미치는 영향; 태백산 눈축제를 중심으로, 컨벤션 연구, Vol.16, pp.25-35, 2007.
  16. P. Clampitt and C. E. Downs, Perception of the Relationship between Communication and Productivity, J. of Commun, Vol.31, No.1, pp.5-28, 1993.
  17. V. Chatterjee, Internal Customer Delight Index-The Vehicle to Measure Internal Customer Satisfaction, I. J. of Industrial Relations, Vol.36, No.4, pp.449-509, 2001.
  18. D. T. Donavan, T. J. Brown, and J. Mowen, Internal Benefits of Service-Worker Customer Orientations: Job Satisfaction, Commitment and Organizational Citizenship Behaviors, J. of Marketing, Vol.68, pp.128-146, 2004. https://doi.org/10.1509/jmkg.68.1.128.24034
  19. 김소영, 김혜선, 축제의 서비스 품질에 대한 척도개발; 서울프린지페스티벌을 중심으로, 한국콘텐츠학회지, Vol.6 No.9, pp.174-184, 2006.