DOI QR코드

DOI QR Code

Investigating the Effect of Tourist's Distance Perception on Vacational and Choice

관광객의 거리지각이 관광지선택행동에 미치는 영향

  • Published : 2009.02.28

Abstract

This study is which sees analyzes the distance perception of the tourist affects in tourist resort selection conduct and this leads and there is the goal provides a fundamental data to the marketing strategic establishment an area tourist resort activation. According to the research result residence of choice there was a difference to psychological distance perception, according to sex and occupation appeared with the fact that is difference to tourist resort selection conduct. The psychological distance perception while tourist resort selection acting was analyzed with the fact that affects in travel ability. The research which sees psychological distance perception affects with the scholastic questionable matter which analyzes the thing a practical questionable matter respects an area tourist resort marketing strategic establishment together in tourist resort selection conduct and provided new fundamental information.

Keywords

Distance Perception;Physical Distance;Psychological Distance;Tourist Resort Selection Conduct

References

  1. 권경동, 거리지각이 관광지선택행동에 미치는 영향, 청주대학교 대학원 석사학위논문, 2001.
  2. 이정규, 관광지 이미지에 관한 실증적 연구 : 설악산권을 대상으로, 관광정책학연구, 제2권, 제1호, 1996.
  3. 황화철, 심리적 거리와 국가 이미지가 소비자의 지각된 위험과 성과에 미치는 영향, 부산대학교대학원 박사학위논문, 2002.
  4. 김훈주, 소비자의 지각된 거리에 따른 인터넷 금융 상품의 선택에 관한 모형론적 연구, 고려대학교 대학원 석사학위논문, 2003.
  5. 채기석, "구조방정식을 이용한 관광지 선택행동분석", 국토계획, 제39권, 제6호, pp.41-58, 2004.
  6. 이윤섭, 관광자 가치, 라이프스타일, 동기가 관광지선택과 행위의도에 미치는 영향, 경기대학교대학원 박사학위논문, 2006.
  7. 안순이, "관광지 선택 행동을 위한 다중지능이론적용 연구", 창업정보학회지, 제10권, 제3호,pp.75-89, 2006.
  8. 권혁진, "스키 리조트 선택행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 관광경영학연구, 제18권, pp.1-18, 2003.
  9. S. H. Um and J. L. Crompton, The role of perceived inhibitors and facilitators in pleasure travel destination, Journal of Travel Research, Vol.31, pp.18-25, 1991.
  10. 이충기, '98경주세계문화엑스포 방문객의 만족도 분석, 관광.호텔경영연구, 제1권, 제1호, 동국대학교 관광산업연구소, pp.156-167, 1999.