DOI QR코드

DOI QR Code

Developing Ubiquitous Computing Service Model for the Waste Management at the Convention Center

유비쿼터스 컴퓨팅 서비스 모델 분석: 전시장 폐기물 관리 서비스 사례

  • Published : 2009.01.28

Abstract

Linking between a virtual space and a physical space, ubiquitous computing is expected to create new business value. So far, however, there is no broadly accepted methodology to develop the services based on ubiquitous computing technology. Hence, this study aims to seek a systematic methodology for developing new services based on the concept of business model and to apply this in the areas of waste management practices. In addition, based on the evaluation of u-business services in waste management domain, killer services were selected, and then linked with the latest ubiquitous computing technologies. The results of this study are to be applicable to an environment friendly ubiquitous service model of u-City.

Keywords

Ubiquitous Computing;Service Model;U-city;Waste Management Service

References

  1. M. Weiser, "Some computer science issues in ubiquitous computing," Communications of the ACM, Vol.36, No.7, pp.75-84, 1993. https://doi.org/10.1145/159544.159617
  2. 김동환, "유비쿼터스 공간의 경제와 경영 전략", Telecommunications Review, 제13권, 제1호, pp.39-47, 2003.
  3. 최남희, "유비쿼터스 정보기술을 활용한 물리공간과 전자공간 간의 연계구도와 어플리케이션 체계에 대한 연구", Telecommunications Review, 제13권, 제1호, pp.27-38, 2003.
  4. 강윤희, "유비쿼터스 환경에서의 교육 정보 서비스", 한국정보기술학회지, 제4권, 제1호, pp.57-65, 2006.
  5. 김정훈, 이미숙, "u-City 구현을 위한 현안과제 조사분석", 한국GIS학회지, 제15권, 제1호, pp.1-14, 2007.
  6. 조위덕, 박세웅, 최재동, "유비쿼터스 컴퓨팅 인프라 기술 동향", Telecommunications Review, 제16권, 제4호, pp.532-553, 2006.
  7. 이영호, 김혜원, 김영진, 손혁, "유비쿼터스 비즈니스 모델 설계를 위한 개념적 프레임워크 개발", IE Interfaces, 제19권, 제1호, pp.9-18, 2006.
  8. 박주상, "유비쿼터스 기술을 활용한 범죄예방 활동", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제1호, pp.169-175, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.1.169
  9. 공봉석, 정경훈, "유비쿼터스 기반의 문화서비스 추진방안", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제5호, pp.146-155, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.5.146
  10. 김대영, 김재언, T. T. Do, P. K. Chong, 유성은, 성종우, T. S. Lopez, 김도현, 김형순, ""하르방" 프로젝트: USN 임베디드 시스템 기반의 재난재해 방지 서비스", 한국통신학회지, 제23권, 제5호, pp.696-708, 2006.
  11. 류종민, 홍창표, 강경보, 강동현, 양두영, 좌정우, "모바일 상황인식 추천맛집 서비스 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제5호, pp.138-145, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.5.138
  12. 권오병, 김지훈, 최근호, "U-City 요구분석을 위한 유비쿼터스 공간 서비스 인식 방법론 개발", Information Systems Review, 제8권, 제1호, pp.141-158, 2006.
  13. 한국건설기술연구원, U-Eco City 사업단 사전기획연구 보고서, 2007.
  14. 김선경, "유비쿼터스 서비스 어플리케이션과 기대효과", 도시문제, 제39권, 제427호, pp.24-36, 2004.
  15. J. Hedman and T. Kalling, "The Business Model Concept: Theoretical Underpinnings and Empirical Illustrations," European Journal of Information Systems, Vol.12, No.1, pp.49-59, 2003. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000446
  16. 황경태, 신봉식, 김경재, "유비쿼터스 컴퓨팅 기반의 비즈니스 모델에 관한 연구: 연구 분석 프레임워크 수립 및 실증 분석", Journal of Information Technology Applications & Management, 제12권, 제4호, pp.105-121, 2005.
  17. P. Timmers, "Business models for electronic markets," Electronic Market, Vol.8, No.2, pp.2-8, 1998. https://doi.org/10.1080/10196789800000045
  18. 김경규, 장항배, 박성국, 류성렬, 김문오, "유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서의 킬러서비스 사례연구: 현장체험 학습을 중심으로", 한국IT서비스학회지, 제6권, 제2호. pp.99-112, 2007.
  19. 김경규, 장항배, 김흥국, 권혁준, "유비쿼터스 비즈니스 서비스 설계 사례연구: 대형 도서매장을 중심으로", 한국전자거래학회지, 제13권, 제2호, pp.165-179, 2008.
  20. 전황수, 조원진, "유비쿼터스 시대의 새로운 서비스 모델 창출 방안 연구", 전자통신동향분석, 제19권, 제6호. pp.169-180, 2004.
  21. K. Lyytinen and Y. Yoo, "Issues and Challenges in Ubiquitous Computing," Communications of the ACM, Vol.45, No.12, pp.62-65, 2002.
  22. J. Rayport and B. Jaworski, E-commerce, McGraw-Hill, New York, 2001.
  23. M. E. Porter, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, NY, Free Press, 1985.
  24. 이용수, 김영천, 교육연구에서의 질적 연구: 방법과 적용, 서울: 교육과학사, 1998.
  25. F. D. Davis, "Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  26. I. Ajzen, "The theory of planned behavior," Organizational Behavior and Human decision Processes, Vol.50, pp.179-211, 1991. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  27. W. G. Dodds and K. B. Monroe, "The effect of brand and price information on subjective product evaluations," in E. Hirschman and M. Holbrook (Eds.), Advances in Consumer Research, Association for Consumer Research, Provo, UT, pp.85-90, 1985.
  28. W. G. Dodds, K. B. Monroe, and D. Grewal, "Effects of price, brand, and store information on buyers' product evaluations," Journal of Marketing Research, Vol.28, pp.307-319, 1991. https://doi.org/10.2307/3172866
  29. V. A. Zeithaml, "Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence," Journal of Marketing, Vol.52, pp.2-22, 1988. https://doi.org/10.2307/1251446
  30. Harvard Business School, "Online market makers," Harvard Business School Publishing, 9-801-308, 2000(12).
  31. A. K. Mishra, "Organizational responses to crisis: The centrality of trust," in R. M. Kramer and T. R. Tyler (Eds.), Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research, Thousand Oaks, CA, Sage, pp.261-287, 1996.
  32. O. E. Williamson, "Calculativeness, trust, and economic organization," Journal of Law and Economics, Vol.36, No.1, pp.453-486, 1993. https://doi.org/10.1086/467284