The Effects of Customers' Chemyeon and Relationship Benefits on Switching Behavior for Apparel Purchases

의류소비자의 체면중시와 관계혜택이 전환행동에 미치는 영향

  • Suh, Yong-Han (Dept. of Distribution Management, Ulsan College)
  • 서용한 (울산과학대학 유통경영과)
  • Received : 2008.03.27
  • Accepted : 2008.12.17
  • Published : 2008.12.31

Abstract

This study investigated factors influencing consumers' switching behavior in apparel purchasing situation. As customer switching behavior is getting more and more important, a considerable amount of researches have focused on how service providers acquire and sustain customers. The field of customers' switching behavior has been relatively well researched over the years, at least from the perspective of the cultural value(Chemyen). The purpose of this study is to understand customer' switching behavior to relationship benefits and Chemyeon. The sample was consisted on 182 females over 20 years old living in Ulsan and Gyungnam province. The data was analyzed by frequency, reliability, factor analysis, and structural equation model analysis. Findings showed that Chemyeon was shown to reduce customer' switching behavior. Also, three factors of relationship benefits(economic benefit, social·psychological benefit, and special treatment benefit) had negative effects on customer' switching behavior.

Acknowledgement

Supported by : 울산과학대학

References

  1. 김은숙. (2005). 패션상품 소비자의 점포 관계단절에 관한 연구. 숙 명여자대학교 박사학위논문
  2. 이동대. (2002). 소매점포의 기능성과 쾌락성. 한국유통학회 추계학술대회 발표논문집, 119-136
  3. 최상진, 김기범. (2000). 체면의 심리적 구조. 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 14(1), 185-202
  4. Berry, L. L. (1995). Relationship Marketing of Services: Growing Interest, Emerging Perspectives. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 236-245 https://doi.org/10.1177/009207039502300402
  5. Choi, S. C., & Kim. U. (1992). Multifaceted Analysed of Chemyon(Social Face): An Indigenous Korean Perspective. Colloquium Presentation at the Center For Korean Studies, University of Hawaii, May 7, 1992
  6. Goffman, E. (1967). Interaction ritual: Essays on face-to-face behavior. Garden City, NY: Doubleday Anchor Books
  7. Goffman, E. (1967). Interaction ritual: Essays on face-to-face behavior. Garden City, NY: Doubleday Anchor Books
  8. Gwinner K. P., Gremler. D. D. & Bitner. M. J. (1998). Relational Benefits in Services Industries: The Customer's Respective. Journal of Academy of Marketing Science, 26(2), 101-114 https://doi.org/10.1177/0092070398262002
  9. Keaveney, S. M. (1995). Customer Switching Behavior in Service Industries: An Exploratory Study. Journal of Marketing, 59(2), 71-82 https://doi.org/10.2307/1252074
  10. Reichheld, F. F. (1994). Loyality and Renassance of Marketing, Marketing Management, 2, 10-24
  11. Van Trijp, H. C. M., Hoyer. W. D. & Hoyer. J. J. (1996). Why Switch? Product Category-Level Explanation for True Variety-Seeking Behavior. Journal of Marketing Research, 13(3), 281-292
  12. Zeithaml, V. A. (1981). How Consumer Evaluation Processes Differ Between Goods and Service, In J.H. Donnelly & W.R.George (Ede.), marketing of service (pp. 816-190). Chicago: Americam Morketing Assocition
  13. 김유경, 서문식. (2006). 서비스산업에서 관계효익과 고객행동의도간의 관계에 관한 연구. 소비자학연구, 17(1), 141-175
  14. 김주엽. (2001). 체면과 조직행동. 산업과 경영, 13(2), 223-238
  15. 윤성준, 임승규, 최동춘. (2004). 인터넷쇼핑몰에서의 관계효익의 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구: 고객가치, 신뢰, 전환비용의 매개역할을 중심으로. 서비스경영학회지, 5(3), 107-136
  16. 윤태림. (1986). 한국인의 성격, 동방도서: 서울, pp. 230-235
  17. 김의철, 박영신. (1997). 스트레스 경험, 대처와 적용결과 : 토착심리학적 접근. 한국심리학회지 : 건강, 2(1), 96-126
  18. 신종칠. (2004). 서비스제공자특성, 서비스 및 소비자특성이 관계혜택에 미치는 영향에 관한 연구. 소비자학 연구, 15(3), 133-154
  19. 최상진, 유승엽. (1992). 한국인의 체면에 대한 사회심리학적 분석. 한국심리학회지: 사회, 6(2), 137-157
  20. Givon, M. (1984). Variety Seeking through Brand Switching, Marketing Science, 3(1), 1-22 https://doi.org/10.1287/mksc.3.1.1
  21. 김지연, 이은영. (2006). 관계혜택지각과 장기적 관계지향성에 관한 연구: 패션상품 소비자를 중심으로. 한국의류학회지, 30(1), 176-186
  22. Hu, H. C. (1944). The Chinese concept of Face. American Anthropologist, 46, 45-64 https://doi.org/10.1525/aa.1944.46.1.02a00040
  23. 조광행, 임채운. (1999). 고객만족 및 전환장벽이 점포 애포도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국마케팅학회, 14(1), 47-74
  24. Anderson, J. C. & D. W. Gerbing. (1988). Structural equation modeling in practice : a review and recommended two step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423 https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  25. 박상룡, 김선아. (2007). 체면민감성이 웨딩미용 소비성향에 미치는 영향. 한국의류산업학회지, 9(6), 589-594
  26. 주성래. (2003). 의류점포와 고객간의 장기적 관계발달 과정모델. 전남대학교 박사학위논문
  27. Reynolds, K.S., & Beatty. S. E. (1999). Customer Benefits and Company Consequences of Customer-salesperson Relationship in Retailing. Journal of Retailing, 75(1), 11-32 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80002-5
  28. McAlister, L., & Pessemier. E. A. (1982). A Dynamic Attribute Satiation Model of Variety-Seeking Behavior. Journal of Consumer Research, 9(4), 311-322 https://doi.org/10.1086/208926
  29. Ping, R. A. Jr. (1993). The Effects of Satisfaction and Structural Constraints on Retailer Exiting, Voice, Loyalty, Opportunism, and Neglect. Journal of Retailing, 69(3), 320-352 https://doi.org/10.1016/0022-4359(93)90010-G
  30. Popkowski, L. P., & Timmermans. H. (1996). Store-Switching Behavior, Marketing Letters, 8(2),193-204 https://doi.org/10.1023/A:1007910503617
  31. 조은영, 구양숙. (2002). 의류제품 판매원에 고객만족과 판매원 충성도에 관한 연구. 한국의류학회지, 26(3), 431-442
  32. 김관일. (2002). 의류제품 소비자의 상표전환 행동유형과 전환동기. 서울대학교 석사학위논문
  33. 최상진. (2000). 한국인 심리학. 중앙대학교 출판부: 서울, pp. 161-190
  34. 서용한. (2004). 고객과 샵마스터의 관게단절 귀인과 관계단절 행동에 대한 차이 연구. 마케팅관리연구, 9(1), 109-131
  35. 최인재, 최상진. (2002). 한국인의 문화 심리적 특성이 문제대응방식, 스트레스, 생활만족도에 미치는 영향 : 정, 우리성을 중심으로. 한국심리학회지 : 상담 및 심리치료, 14(1), 55-71
  36. Bolton, R. N., Kannan P. K., & Bramlett, M. D. (2000). Implications of Loyalty Program Membership and Service Experiences for Customer Retention and Value. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1). 21-40
  37. Fox, E. J. (1999). Analysis of Household Shopping Behavior Across Retail Formats. Ph. D Dissertation, University of Pennsylvania
  38. 이유리. (1999). 품절상황에서의 청바지 제품 소비자의 상표전환 행동. 한국의류학회지, 23(8), 1086-1097
  39. 최인혁, 정미애, 박주영. (2007). 이동통신사의 전환행동에 영향을 미치는 요인-정보탐색과 판매촉진지향성의 조절효과. 마케팅관리연구, 12(1), 35-53
  40. 한준호. (2003). 체면민감성과 신분-가문의식이 과소비성향에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문
  41. Bond, M. H., & Hwang. K. K. (1986). The Social Psychology of Chinese People. In M.H. Bond(Ed.), The Psychology of The Chinese People, M. H. Bond(ed.), Oxford University Press:Hong Kong, 213-266
  42. Sharma, N., & Patterson. P. G. (2000). Switching Costs, Alternative Attractiveness and Experience as Moderators of Relationship Commitment in Professional, Consumer Services. European Journal of Marketing, 11(5), 470-490
  43. Smith, A. K., Bolton, R. N., & Bolton. J. (1999). A Model of Customer Satisfaction with Service Encounters Involving Failure and Recovery. Journal of Marketing Research, 36(3), 356-372 https://doi.org/10.2307/3152082
  44. 오수민, 황선진. (2007). 소비자의 상표충성도, 경쟁상표의 가격, 그리고 가격할인이 의류제품의 상표전환에 미치는 영향. 한국의류학회지, 31(3), 440-450 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.3.440
  45. Lindsay-Hartz, J. (1984). Contrasting Experiences of Shame and Guilt, American Behavioral Scientist, 27(6), 689-704 https://doi.org/10.1177/000276484027006003
  46. Ambler, T., & Styles. C. (1999). The Future Development of Relationship Marketing: Constructs and Conduits, London Business School. Centre for Marketing Working Paper
  47. 이규만, 박경규. (2001). 부하의 체면중시가 상사-부하간 교환관계 및 조직행동에 미치는 영향. 경영학연구, 30, 1096-1114
  48. Price, L, L. & E. J. Arnold. (1999). Commercial Friendships; Service Provider-Client Relationship in Context. Journal of Marketing. 63(10), 38-56 https://doi.org/10.2307/1251973