DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Scientific Inquiry Activities in the Astronomy Section of School Science Textbooks

과학 교과서 천문 단원의 탐구 활동 분석

  • Published : 2008.04.30

Abstract

This study analyzed the inquiry activities appearing in the astronomy sections of elementary, middle and highschool level science textbooks according to the five essential features of inquiry in the classroom as proposed by the National Science Education Standards (NRC, 2000), and SAPA (Science-A Process Approach). On the basis of this analysis, it is clear that the science textbook inquiry activities released the limitation to meet the goal of science education, namely scientific literacy, as it has been laid out by the 7th Science Educational Curriculum. This study revealed that the features of scientific inquiry which are most frequently used in the astronomy sections of science textbooks are 'data collection' and 'form explanation', whereas the features of 'oriented-question', 'evaluate explanations' and 'communicate and justify' rarely appeared. The analysis of inquiry activities by SAPA showed that the basic inquiry skills of 'observing', 'communicating' and 'manipulating materials' were used with increasing frequency according to grade level, and the integrated skills of 'investigating', 'creating models', 'interpreting data' and 'experimenting' were more emphasized in the textbooks. Therefore, it is suggested that students be provided with more opportunities to experience all the features of scientific inquiry and scientific processes as envisioned by the 7th Science Educational Curriculum in order to achieve the stated goal of scientific literacy. Science educators should be required to develop new lesson modules which will allow students to experience authentic scientific inquiry. It is crucial for science teachers to reflect upon and develop their understanding and teaching strategies regarding scientific inquiry through professional development programs in teacher education.

Keywords

scientific inquiry;essential features for inquiry;SAPA;teacher professionals

References

  1. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순, 1998, 과 학교육론. 교육과학사, 서울, 451 p
  2. 김찬종, 채동현, 임채성, 1999, 과학교육학개론. 북스힐, 서 울, 518 p
  3. 김윤희, 문성배, 2000, 3차원 분석틀을 이용한 고등학교 공 통과학(물질부분)교과서의 탐구 활동 분석. 한국과학교 육학회, 20, 274-287
  4. 박원혁, 김은아, 1999, 제 6차 교육과정에 따른 고등학교 공통과학 교과서의 탐구영역 분석. 한국과학교육학회지, 19, 528-541
  5. 박영신, 2006, 교실에서의 실질적 과학 탐구를 위한 과학적 논증 기회에 대한 이론적 고찰. 한국지구과학회지, 27, 401-415
  6. 조희형, 박승재, 1999, 교수-학습 이론과 과학교육. 교육과 학사, 서울, 406 p
  7. 최선영, 강호감, 2002, 제 6차와 7차 초등학교 과학과 교과 서에 제시된 탐구기능과 교수-학습 방법의 비교 분석. 한국과학교육학회지, 22, 706-716
  8. American Association for the Advancement of Science, 1990, Science-A Process Approach II (SAPA II). Delta education, Washington, D.C, USA, 345 p
  9. 문교부, 1973, 중학교 교육과정(문교부령 제325호, 1973. 8. 31). 교학도서주식회사, 서울, 99 p
  10. 심규철, 안중임, 김현섭, 2004, 국민공통기본교육과정 과학 과 생명영역 물질대사 관련 탐구활동 분석. 한국과학교 육학회지, 24, 202-215
  11. 교육부, 1997, 과학과 교육과정(교육부 고시 제 1997-15호 별책 9). 대한교과서, 서울, 101 p
  12. 유모경, 조희형, 2003, 중학교 1학년 과학 교과서의 탐구 영역 분석. 한국과학교육학회지, 23, 494-504
  13. 김희령, 2005, 제7차 교육과정에 따른 초.중학교 과학교과 서의 과학 탐구 과정과 학생들의 과학 탐구 능력 분석: 초등학교 5학년, 중학교 2학년 학생을 중심으로. 이화여 대 교육대학원 석사학위논문, 92 p
  14. National Research Council, 2000, Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. National Academy Press: Washington, DC, USA, 202 p
  15. National Research Council, 1996, National Science Education Standards. National Academy Press, Washington, D.C., USA, 262 p
  16. 김정률, 김명숙, 박예리, 2005, 10학년 과학 교과서 지구 단원의 탐구 과제 분석. 한국지구과학회지, 26, 501-510
  17. 박원혁, 김은아, 1999, 제 6차 교육과정에 따른 고등학교 공통과학 교과서의 탐구영역 분석. 한국과학교육학회지, 19, 528-541
  18. 양재영, 2002, 제7차 교육과정에 따른 고등학교 과학교과서 의 탐구활동의 평가도구에 의한 분석(물리영역). 인천대 학교 교육대학원 석사학위논문, 104 p
  19. 강호선, 김영수, 2003, 생물 교육 실습생의 자기 수업에 대 한 반성을 통한 수업 기술 개선 연구: 비디오 촬영과 자기 분석을 중심으로. 한국생물교육학회지, 31, 72-86
  20. 권재술, 김범기, 1994, 초.중학생들의 과학탐구능력 측정도 구의 개발. 과학교육논문집, 4, 301-314
  21. 김영천, 2006, 질적연구방법론 I. 문음사, 서울, 685 p
  22. 박광렬, 2002, 제 7차 교육과정 초등학교 과학교과서 탐구 활동 및 삽화 분석. 인천교육대학원 석사학위논문, 64 p
  23. 박효순, 조희형, 2003, 중학교 2학년 과학 교과서의 탐구 영역 분석. 한국과학교육학회지, 23, 239-245

Cited by

  1. Effects of Astronomical STEAM Program Using Co-teaching on Self-Directed Learning Attitude of Elementary Science Gifted Students vol.35, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.7.572
  2. An Analysis of Concepts and Inquiry Activities related to the 'Earth Science' Area in the South Korean Elementary School Textbooks to the Current & A Study on the Improvement of Future Textbook vol.34, pp.3, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2015.34.3.288
  3. International Comparison of Cognitive Attributes using Analysis on Science Results at TIMSS 2011 Based on the Cognitive Diagnostic Theory vol.35, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.2.0267