DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Variables Affecting the Information Literacy

정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구

  • 박남진 (경기대학교 금화도서관) ;
  • 최은주 (경기대학교 인문대학 문헌정보학)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

This study analyzed factors affecting the information literacy of students and the effects of information literacy education. Based on the results. the study aimed at presenting plans for the enhancement of information literacy education hereafter. The differences in the mean value of computer operating skill, library related knowledge, frequency of library use and information literacy prior to and after taking the course in information literacy education were compared. The result of hypothesis testing on the effects of previous educational experience, computer operating skill, knowledge of library use and frequency of information use have on information literacy, as well as the relationship between course satisfaction and opinion after taking the lecture were all adopted. The result of the study implied that more systematic and concrete information literacy education program is urgently needed.

References

  1. 김렬. 1999. '사회과학조사방법론'. 서울: 박영사
  2. 윤상림. 2004. '정보활용능력을 위한 온라인 튜토리얼 모형에 관한 연구'. 석사학위논문, 연세대학교 대학원
  3. 전국대학연감편찬위원회. 2005. '2005 全國大學年鑑'. 서울: 한국산업정보원 부설 전국대학연감편찬위원회
  4. 진혜영, 황인영. 2003. 국내 대학의 정보이용능력 교양교육의 표준 지침 수용에 관한 연구. '한국정보관리학회 학술대회 논문집', 10: 285-294
  5. Bordonaro, Karen and Gillian Richardson. 2004. 'Scaffolding and reflection in course-integrated library instruction.' The Journal of Academic Librarianship, 30(5): 391-401
  6. Fonseca, Tony and Monica King. 2000. ‘Incorporating the internet into traditional library instruction.’ Computers in Libraries, 20(2): 38-42
  7. Opaleke, J. S. 1998. ‘Effect of the user education programme on undergraduate students' library exploration at the university of Ilorin.’ The International Information & Library Review, 30(4): 275-287
  8. 고영만. 2001. 정보교육의 문화적 담론. '한국문헌정보학회지', 35(3): 79-92
  9. 이현실. 2004. 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구. '한국문헌정보학회지', 38(1): 303-322
  10. Monoi, Shinichi, Nancy O'Hanlon and Karen R. Diaz. 2005. ‘Online searching skills: development of an inventory to assess self-efficacy.’ The Journal of Academic Librarianship, 31(2): 98-105
  11. 이현실, 최상기. 2005. 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구. '한국비블리아학회지', 36(1): 91-112
  12. Meulemans, Yvonne Nalani and Jennifer Brown. 2001. ‘Educating instruction librarians: a model for Library and Information Science education.’ Research Strategies, 18(4): 253-264
  13. 고영만. 2004. 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구. '정보관리학회지', 21(4): 67-87
  14. Larkin, Judith E. and Harvey A. Pines. 2005. ‘Developing information literacy and research skills in introductory psychology: a case study.’ The Journal of Academic Librarianship, 31(1): 40-45
  15. 이정연, 최은주. 2006. 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. '한국문헌정보학회지', 40(1): 315-334
  16. Sinn, Robin N. 2000. 'A comparison of library instruction content by biology faculty and librarians.' Research Strategies, 17(1): 23-34
  17. 강혜영. 2002. 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구. '한국문헌정보학회지', 36(1): 297-320
  18. 권나현. 2004. 디지털 도서관에서의 도서관불안과 측정도구 분석. '한국문헌정보학회지', 38(2): 29-47
  19. 박명규. 2004. '학교도서관 중심의 정보교과 교육과정 모형'. 박사학위논문, 연세대학교 대학원
  20. Ragains, Patrick. 1997. 'Evaluation of academic librarians' instructional performance: report of a national survey.' Research Strategies, 15(3): 159-175
  21. 박남진. 2000. '대학도서관 이용자교육 형태에 따른 교육적 효율성 비교분석'. 석사학위논문, 경기대학교 교육대학원
  22. Dewald, Nancy H. 2005. ‘What do they tell their students? business faculty acceptance of the web and library databases for student research.’ The Journal of Academic Librarianship, 31(3): 209-215
  23. Portmann, Chris A. and Adrienne Julius Roush. 2004. 'Assessing the effects of library instruction.' The Journal of Academic Librarianship, 30(6): 461-465