Analysis of Web-Site Utilization on Fashion Brands

패션브랜드의 웹사이트 활용 실태 분석

  • Kwon, Hyun-Ju (Dept. of Clothing & Textiles, Kyungpook National University) ;
  • Ku, Yang-Suk (Dept. of Clothing & Textiles, Kyungpook National University)
  • Received : 2004.08.19
  • Published : 2005.02.28

Abstract

The purpose of this study was to analyze the utilization of Fashion Brands Web-site. This analysis was done by 6C Concept(Contents, Community, Commerce, Connection, Customizing, Communication) which was Internet Marketing Strategy. The review of previous studies and empirical investigations through the Internet were processed for this study. 151 fashion brands in department stores in Daegu, Korea were surveyed from January to February 2004. Data were analyzed by using frequency and percentage. Total 105 brands established their Web-Sites of Internet out of 151(69.5%) fashion brands. There were four characters on Contents, six characters on Connection and five characters on Communication. And there were a establishing rate of 38.1 percent on Online Community and 30.5 percent on Online Shopping Mall. On Customizing, 73.3 percent of brands had e-CRM systems.

Keywords

fashion brands;web-site;6C(contents, community, commerce, connection, customizing, communication)

References

  1. 김영진 (2002) 3C-D- T 비즈니스 웹시이트 평가 모델의 활용성에 관한 실증적 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김진우 (2000) 'Internet Business.com'. 영진. com
  3. 서수석. 이종호 (2002) 웹사이트의 상대 평가를 위한 접근 방법에 관한 연구. 한국경영정보학회 추계학술대회 논문집, 286-295
  4. 성영신. 정수정. 장세욱 (2001) 네티즌은 웹사이트를 평가할 때 무엇을 중요시하는가. 한국심리학회지, 2(2), 101-123
  5. 신수연. 김희수 (2001) 패션웹사이트 이용실태와 정보만족도에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(8), 1500-1511
  6. Hanson W. (2000) 'Principles of Internet Marketing'. South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio
  7. Liu C., Arnett K., Capella L. and Beatty R. (1997) Web site of the fortune 500 companies: facing customers through home pages. Information & Management, 31, 335-345
  8. 패션비즈(FashionBiz) (2002, 2) 36
  9. Liu C .and Arnett K.P. (2000) Exploring the factors associated with Web site success in the context of electronic commerce. Information & Management, 38, 23-33
  10. 이상인 (1999) 효과적인 인터넷마케팅 실현을 위한 웹사이트 평가모델개발에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  11. 성기문 (2000) 정보제공 웹사이트 평가모형개발과 검증. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  12. 김유정. 조수선 (2001) 사이버 커뮤니티로서의 인터넷 사이트 연구 -여성 사이트에 대한 탐색적 접근. 한국언론학보, 45(3), 5-40
  13. 김진수. 양민철. 임세헌. 이상헌. 김대진. 성정연 (2002) 유형별 효과적인 웹사이트 구축 및 활용전략을 위한 실증 연구. 한국경영정보학회 춘계학술대회논문집, 446-455
  14. 김희숙. 나미희 (2002) 패션관련 인터넷 시아트의 활용실태 및 평가. 한국생활과학회지, 11(1), 69-78
  15. 홍병숙. 이은진. 이지연 (2003) 기업 대 기업간 섬유거래 웹사이트 분석. 한국의류학회지, 27(1), 123-133
  16. 문남미. 김효근. 김지성 (2000) 웹사이트 컨텐츠 특성이 웹사이트 성과에 미치는 영향요인에 관한 연구- User Centric Internet Shopping Mall 을 중심으로. 한국멀티미디어학회지, 4(1), 60-73
  17. 박찬욱 (1996) 데이타베이스 마케팅과 소비자 프리아버시: 소비자 프라이버시 보호 법규에 대한 제언. 소비자학연구, 7(1), 35-49
  18. 한국전산원 (2003, 7) '2003 국가정보화 백서'
  19. 안광호. 김상용. 김주영 (2001) '인터넷 마케팅 원론' 법문사, 서울, pp.84-14
  20. Holsti O. R. (1969) Content Analysis for the Social Sciences and Humanities (Reading, MA: Addison-Wesley). 김병초 외(2001) 재인용
  21. 정미재. 이선재 (2002) 패션제품의 인터넷 홈페이지 광고 전략에 관한 연구. 한국의류학회지, 26(1), 112-123
  22. Vassos T. (1996) Strategic Internet Marketing, Que. 이상인 (1999) 재인용
  23. Sterne J. (1996) 'World Wide Web Marketing'. John Wiley & Sons Inc., pp.59-227
  24. 장동림. 김윤 (2000) 인터넷 패션 쇼핑몰의 활성화 방안에 관한 연구. 복식문화연구, 8(3), 360-373
  25. 권현주. 구양숙 (2003) 패션업체의 DB정보화 시스탬 활용 실태. 대한가정학회지, 41(5), 109-118
  26. 한국인터넷마케팅연구회 (2002) '인터넷 마케팅' 삼우사, 서울, pp 19-40
  27. 이영아. 하재구 (1999) '멀티미디어 컨텐츠 기획'. 영진출판사, 서울
  28. 김미숙. 김소영 (2001) 인터넷 패션쇼핑몰에 대한 소비자의 만족.불만족 영향요인. 학국의류학회지, 25(7), 1353-1364
  29. 박길순. 류신아 (2002) 의류관련정보를 제공히는 웹사이트 평가요인에 관한 연구. 복식, 52(7), 71-85
  30. 정보통신부. 한국인터넷정보센터 (2004. 2) '2003 하반기 정보화 실태조사'
  31. 홍일유, 정부현 (2000) 인터넷 웹사이트의 포괄적 평가모형에 관한 연구. 한국경영과학회지, 17(3), 161-180
  32. 박영태. 정종식 (2001) 전자상거래시대 웹사이트를 이용한 고객지식 확보체계에 관한 연구. 통상정보연구, 3(2), 93-112
  33. 박종구. 최윤정 (2002) 웹사이트 평기동향과 지표의 강조점. 사이버커뮤니케이션학보, 10, 191-224
  34. 이선영 (1999) 국내 100대 기업의 웹사이트 평가에 관한 연구- 계명 대학교 대학원 석사학위논문
  35. Massoto T. (1995) Understanding the Effectiveness Your WWW Site: Measurement Methods and Technology. 김승운. 강희택(1999) 재인용