The Effect of the Nature-Friendly Program on Children's Emotional Intelligence

자연친화적 프로그램이 아동의 정서지능에 미치는 효과

  • Rho, Sunghyang (Department of Home Economic Educationm Korea University)
  • 노성향 (고려대학교 가정교육과)
  • Received : 2004.10.31
  • Accepted : 2004.12.24
  • Published : 2005.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of the Nature-friendly program on children's Emotional Intelligence. The subjects of this study were two groups( experimental group and non experimental group). Each group consists of 30(8 years olds) elementary school children in Seoul. Examination of Emotional Intelligence was applied to determine the homogeneity of 2 groups. Experimental group received 10 Nature-friendly programs for 15 weeks from July 2004 to October 2004. After Nature-friendly programs ended, post examination of Emotional Intelligence was applied. The result of this research was as follow. When Nature-friendly programs was applied, there were significant differences in the degree of emotional intelligence in the experimental group. Children who were involved in nature-friendly program increased in emotional intelligence. Nature-friendly program was effective in the sub-factors of self-awareness, self-regulation, other-awareness, other-regulation of emotional intelligence.

References

  1. 제7차 교육과정 1, 2학년 초등학교 교육과정 교육인적자원부
  2. 자연친화적인 실외환경에의 놀이활동이 유아의 자아개념과 친사회적 행동에 미치는 효과 권은희
  3. 생태지향주의에 기초한 유아 환경교육의 접근방안 모색 김미정
  4. 생태중심 유아교육에 대한 교수.원장 및 교사의 인식에 관한 연구 김성옥
  5. 유아교육기관 실외놀이 실태에 관한 양적.질적 분석 : 생 태유아교육의 활성화를 위한 접근 김수경
  6. 학교 숲 가꾸기가 학습원의 교육적 활용에 미치는 효과 김순희
  7. 생태지향적 유아과학교육 프로그램개발을 위한 기초 연구 김은영
  8. 생태유아교육의 사상체계 및 실천원리 연구 김은주
  9. 초등 실과교육의 현장학습 프로그램 모형개발 김진구
  10. 서울대학교 사대 논총 v.62 학교에서의 정서지능 개발 프로그램에 관한 연구 문용린
  11. 자연 친화적 체험학습이 유아의 감성발달에 미치는 영향 민현숙
  12. 초등학교 학생들의 환경친화적 행동과 관련 변인 박성진
  13. 생태중심 유아교육 프로그램 운영 사례 연구 서영희
  14. 연세 한국어사전 연세대학교 언어개발 연구원
  15. 자연친호적 보육프로그램이 유아의 사회.정서발달에 미치는 효과 분석 오복희
  16. 부모의 심리적 자세와 유아의 지능과의 관계 이병래
  17. 유아교육론 이영석
  18. 서울특별시 보육정보센터 강연 자료 생태유아교육의 이론과 실제 임재택
  19. 생태중심 유아교육집단창의성에 관한 연구 정혜란
  20. 현장체험 학습을 통한 환경교육 활성화 방안 연구 주경애
  21. 체험학습 프로그램이 초등학생들의 환경인식 변화에 미치는 영향 최수진
  22. 생태학적 유아교육의 기본 프레임워크탐색 최미현
  23. 환경교육 v.10 no.2 학교환경교육 내용체계화 연구 최석진;신동희;이선경;이동엽
  24. 유아교육 사상사 팽영일
  25. 현장체험학습 프로그램 개발 연구 환경부
  26. 유아의 생태교육적 자연학습 경험의 의미 : M유치원을 대상으로 황미경
  27. The Journal of Environ mental Education v.27 no.2 Teaching and learning in environmental education : Developing environmental concep lions Ballantyne, R.R.;Parker, J.M.
  28. Developmental appropriate In early childhood programs serving children from birth through age 8 Bredekamp, S.
  29. Journal of Environmental Education and Information v.11 no.3 The importance of and Oppor tunities for Wildlife in and urban environment Callander, G.D.;Power, S.
  30. Caring paces, learning places: Children's environments that work Greenman, J.
  31. Preschool children's play behaviors in an indoor and outdoor environment Henniger, M.L.
  32. Natural Learning : crea ting environments for redis covering nature's way of teaching Moore, R.C.;Wong, H.H.;Moore. S.
  33. Cognition and Personality v.9 Emotional intelligence Imagina lion Salovey, P.;Mayer, J.
  34. Emotional intelligence and the self-regulation of affect;Handbook of mental control Salovey, P.;Hsee, C.;Mayer, J.;Wegner, D.(ed.);Pennebaker, J.(ed.)
  35. What is emotional intelligence? Peter Salovey 교수초청강연 : 새로운 지능의 개념 감성지능 Salovey, P.;Mayer, J.
  36. A Curriculum for child care centers Seefelt, C.