DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the School Library Media Center as a Essential Device of Educational Method

학교교육방법의 핵심장치로서의 학교도서관에 관한 연구 - 구성주의 교수-학습이론을 중심으로 -

  • 서진원 (전북대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

I identified constructivism's teaching-learning theory as a modern ideal method of education on this paper. And I explained how school media center relate with constructivism on educational method and educational environment. I suggested what is the points of development of school media center under the educational method of constructivism. And then by doing so I strived for contribution to the solution of problems of school education in Korea.

References

  1. 강인애. 1995. 인지적 구성주의와 사회적 구성주의에 대한 고찰. '교육공학연구', 11(2)
  2. '교육기본법'
  3. 송혜덕. 1998. 구성주의적 학습환경설계 모델들의 특성과 차이점 비교분석연구. '교육공학연구', 36(1)
  4. 오만록. 1999. '구성주의에 근거한 문제중심학습(PBL)이 학업성취와 정의적 특성에 미치는 효과'. 고려대학교 박사학위논문
  5. Duffy, T. M. & Cunningham, D, J. 1996. Constructivism: Implication for the design and delivery of instruction, In D. H. Jonassen ed. Handbook of research for educational communications and technology. New York: Macmillan
  6. 김광조 외9인. 1997. '정보교육'. 서울: 박영률 출판사
  7. 전성연 편. 2001. '교수-학습의 이론적 탐색'. 서울: 원미사
  8. Lebow, D. 1993. 'Constructivist values for instructional systems design: five principles toward a new mindset.' Educational Technology Research and Development, 41(3): 4-16 https://doi.org/10.1007/BF02297354
  9. Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. 1989. 'Situated cognition and the culture of learning.' Educational Researcher, 18(1)
  10. Savery, J. & Duffy, T. M. 1995. 'Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework.' Educational Technology, 35: 31-38
  11. 교육인적자원부. 2003. '초.중등학교 및 대학 도서관발전 종합계획'
  12. 송기호. 2005. '학교도서관 운영의 실제'. 서울: 한국도서관협회
  13. Skinner, B. F. 1974. About Behaviorism. New York: Knopf
  14. 한국도서관협회. 2003. '한국도서관기준'
  15. Von Glaserfeld, E. 1989. 'Cognition, construction of knowledge and teaching.' Synthesis, 80: 121-140 https://doi.org/10.1007/BF00869951
  16. Duffy, T. M. & Jonassen, D. H. 1991. 'Constructivism: New implications for in structional technology.' Educational Technology, 31(5)
  17. 이홍우. 2000. '교육의 개념'. 서울: 문음사
  18. AASL & AECT, 1998. Information Power : Building Partnerships for Learning. Chicago: ALA
  19. Merrill, M. D. 1991. 'Constructivism and instructional design.' Educational Technology, 31(5): 45-52
  20. 정찬기오 외2인. 1996. '교육방법 및 교육공학'. 서울: 양서원
  21. Jonassen, D. H. ed. 1996. Handbook of research for educational communications and technology. New York: Macmillan
  22. 고영만. 2005. '정보문해론'. 서울: 한국도서관협회
  23. 송기호. 2003. '학교도서관 이용교육의 이해와 실천'. 서울: 한국도서관협회
  24. 강인애. 1998. '왜 구성주의인가? -정보화시대와 학습자 중심의 교육환경-'. 서울: 문음사.
  25. 이화여자대학교 교육공학과. 2002. '21세기 교육방법 및 교육공학'. 서울: 교육과학사
  26. Piaget, J. 1970. The development of thought: Equilibration of cognitive structure. New York: Viking Press
  27. Vygotsky, L. S. 1978. Mind in society: The development of higher psychological process. Harvard University Press