한국어 명사의 내재적/외재적 의미특징 연구: 곡식, 과일, 채소 범주를 중심으로

A Study of Intrinsic and Extrinsic Semantic Features of Korean Nouns: Focusing on the Categories of Grains, Fruits and Vegetables

  • 정영철 (성균관대학교 응용심리연구소) ;
  • 이정모 (성균관대학교 심리학과)
  • 발행 : 2004.03.01

초록

본 연구는 곡식, 과일, 채소의 범주에 속하는 39개 한국어 명사의 의미자질을 질적 연구방법론의 관점에서 분석하였다. 대학생을 대상으로 한 설문조사에서, 연구 대상자들에게 각 어휘항목과 연상되는 의미자질을 열거하도록 하였다. 설문자료를 귀납적으로 분석한 결과, 과일의 범주에 속하는 본보기들의 개념형성은 외재적 의미자질보다 내재적 의미자질에 의해 압도적인 영향을 받았고. 곡식과 채소범주에 속하는 본보기들은 내재적 의미자질보다는 외재적 의미자질이 더욱 중요하게 그들의 개념형성에 영향을 미쳤다. 내재적 의미자질은 지시대상 자체에 내재하는 보편적인 의미자질을 말하며, 외재적 의미자질은 특정한 상황에서의 대상과 관련된 개인적 경험이나 다른 대상과의 관계 속에서 형성되어지는 의미자질을 말한다. 하지만, 본 연구는 부록의 도표에서 나타나는 바와 같이, 한 종류의 의미자질(즉, 내재적 혹은 외재적 의미자질)이 전적으로 각 범주 본보기들의 개념을 형성하고 있지 않음을 보여준다. 과일범주 어휘의 개념에서 내재적 의미자질이 매우 두드러졌고 곡식과 채소 범주의 어휘 개념에서는 외재적 의미 자질이 두드려졌지만, 그 두 가지 종류의 의미자질들이 각 어휘의 개념형성에 일정부분씩 기여하는 것으로 드러났다.

키워드

개념형성;내재적/외재적 의미자질;의미구조

참고문헌

  1. A Study in Semantics and Modal Logic Meaning and Synonymy in Natural Languages. Meaning and Necessity Carnap,R.
  2. Memory & Cognition v.15 Category representations and their implications for category structure Barr,R.;Caplan,I.
  3. Semantics 1 Structural semantics I & II. Lyons,J.
  4. 한국심리학회지 v.15 no.2 인터넷을 이용하여 작성된 범주규준의 타당도 연구 I 신현정
  5. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition v.11 Ideals, central tendency. and frequencye of instantiaton as determinants of graded structure in categories Barsalou,L.
  6. Psychological Bulletin v.106 Attributes of theories of meaning McNamara,T.;Miller,D.
  7. Memory & Cognition v.24 Isolated and interrelated concepts Goldstone,R.
  8. An Introduction to Theory and Methods(3nd Edition) Qualitative Research for Education Bogdan,R.;Biklen,S.
  9. Cognitive Development and the Acquisition of Language On the internal structure of perceptual and semantic categories Rosch,E.;T.Moore(ed.)
  10. A Course in General Linguistics Translated into English by Wade Baskin Saussure, F. de
  11. Journal of Experimental Psychology v.77 On the genesis of abstract ideas Posner,M.;keele,S.
  12. Language v.39 The structure of a semantic theory Katz,J.;Fodor,J.
  13. 한국심리학회지: 실험 및 인지 v.3 우리말 범주규준조사 : 본보기 산출빈도, 전형성, 그리고 세부특징조사 이관용
  14. Proceedings of the Seventh Annual Conference of the Cognitive Science Society Two kinds of features? A test of two theories of typicality effects in natural language catefories Barr,R.;Caplan,L.
  15. Chicago Linguistics Society 29: Papers from the Parasession on Conceptual Representations Concepts and Meaning Barsalou,L.;Yeh,W.;Luka,B.;Olseth,K.;Mix,K.;Wu.L.;K.Beals(ed.);G.Coke(ed.);D.Kathman(ed.);K.McCullough(ed.);S.Kita;D.Testen(ed.)
  16. Psychological Review v.85 A context theory of classification learning Medin,D.;Schaffer,M.
  17. Categories and Concepts Smith,E.;Medin,D.
  18. Journal of Experimental Psychology: General v.130 Thematic relations in adult's concepts Lin,E.;Murphy,G.