A Study on Advertising Effects by Advertising Evaluation and Advertising Involvement -Focused on Casual Wear Advertisements of Fashion Magazine-

광고평가와 광고관여에 따른 광고효과 연구 -패션잡지의 캐주얼 의류광고를 중심으로-

  • 신혜봉 (이화여자대학교 의류직물학과) ;
  • 임숙자 (이화여자대학교 의류직물학과)
  • Published : 2004.01.01

Abstract

The purposes of this study was to identify the evaluative dimensions of advertising and to examine the effect of evaluative dimensions of advertising on advertising effects(attitude to advertising/buying intention). The subjects used for the study were 202 female university students. Through the pretest, 15 casual wear brand's advertisements were selected and presented as stimuli. The questionnaire was employed and descriptive statistics, factor analysis, t-test, paired t-test and multiple regression analysis were used for data analysis. The results of this study were as follows. First, 5 evaluative dimensions of advertising were identified; model, message, product, brand and image. The dimension of advertising evaluated most positively was image. Second, the dimensions of advertising that significantly affected the attitude to advertising were model, message and image, whereas the dimensions that affected buying intention were product and brand. The influence of the evaluative dimensions of advertising on the attitude to advertising were different according to advertising involvement.

References

  1. 광고홍보연구 v.9 광고모델과 기타 변인의 상관관계 분석: FCB GRID를 중심으로 김남금
  2. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문 상표 이미지 선호도와 패션광고 전략에 관한 연구: - 여대생을 중심으로 - 김문진
  3. 한국의류학회지 v.20 no.2 의복관여에 따른 광고에 대한 태도 효과에 대한 연구 김선희;임숙자
  4. 광고심리학 김완석
  5. 광고학연구 v.12 no.3 광고를 통한 브랜드 이미지 형성에 관한 연구: 브랜드 개성과 광고표현요소를 중심으로 김홍규;김유경;최원주
  6. 한국의류학회 v.26 no.9;10 인터넷 의류광고유형이 인터넷 광고효과에 미치는 영향 고은주;목보경
  7. 광고학연구 v.8 no.1 선호된 광고의 크리에이티브 요소가 광고효과에 미치는 영향에 관한 연구 부경희
  8. 광고연구 no.여름 TV 광고효과 측정에 대한 연구: 감정반응 모형을 중심으로 신승철
  9. 한국의류학회 v.27 no.5 패션전단 광고에 따른 브랜드이미지와 구매의도에 관한 연구 신초영;이승희
  10. 동아대학교 대학원 석사학위 논문 의류광고에 대한 소비자의 태도 연구 양수미
  11. 광고학연구 v.8 no.1 인터넷 마케팅과 광고: 통합적 잡근 이두희
  12. 한국의류학회지 v.21 no.5 의류상품의 효과적인 TV광고에 대한 연구 이미현;임숙자
  13. 이화여자대학교 석사학위 논문 광고에 대한 태도의 효과에 대한 연구 이선영
  14. 광고홍보연구 v.7 no.2 광고에 대한 민감성 측정도구의 개발에 관한 시론적 연구: 측정척도의 신뢰도와 타당도 검증을 중심으로 이시훈
  15. 연세대학교 대학원 석사학위논문 의류제품에 대한 광고모델의 광고효과 연구 이임상
  16. 한국복식학회 v.52 no.3 패션상품 소비자의 관여도와 의류광고효과과정에 관한 연구 이종명;이선재
  17. 광고학연구 v.8 no.2 유명인 광고모델속성이 광고태도와 상표태도에 미치는 영향 이호배;정이규
  18. 서강대학교 언론대학원 석사학위 논문 인터넷 광고브랜드에 대한 수용자의 태도에 관한 연구 장민경
  19. 동아대학교 대학원 박사학위 논문 광고 몰입유형별 반응행위에 관한 연구 정형명
  20. 광고연감2001 제일기획
  21. 한국패션브랜드연감 어패럴 뉴스사
  22. 섬유저널(별책부록) 다시 뜨거워진 광고 마케팅
  23. Journal of Marketing Research v.34 no.Aug. Dimensions of Brand Personality Aaker,J. https://doi.org/10.2307/3151897
  24. Journal of Market Research Society v.30 no.April The rebirth of attitude research in marketing Bagozzi,R.P.
  25. Journal of Consumer Research v.13 no.Sept. Affective responses mediating acceptance of advertising Batra,R.;Ray,M.L. https://doi.org/10.1086/209063
  26. Does likable TV advertising help sell the procuct? Biel,A.L.
  27. Journal of Advertising Research v.30 no.3 Attributes of likable television commericals Biel,A.L.;Bridgewater
  28. Journal of Marketing Research v.17 no.Nov The impact of affective reactions on attitudes toward the advertisement and the brand: A step toward ecological validity Debaix,C.M.
  29. An Introduction to theory and research Belief, attitude, intention and behavior Fishbein,M.;Ajzen,I.
  30. Advances in Consumer Research v.5 Chronometric analysis: An introduction and an application to low involvement perception of advertisements Gardner,M.P.;Mitchell,A.A.;Russo,J.E.
  31. Journal of Advertising Research no.May;June The missing measures of copy testing Haley,R.;Staffaroni,J.;Fox,A.
  32. Journal of Marketing v.25 A model of predictive measurement of advertising effectiveness Lavidge,R.C.;Steiner,G.A. https://doi.org/10.2307/1248516
  33. Journal of Advertising v.18 no.2 Manipulating message involvement in advertising research Laczniak,R.N.;Muehling,D.D.;Grossbart,S. https://doi.org/10.1080/00913367.1989.10673149
  34. Journal of Marketing v.53 no.Oct. Information processing from advertisements: Toward an integrative framework MacInnis,K.J.;Jaworski,B.J.
  35. Journal of Marketing Research v.23 no.5 The role of attitude toward the ad as a mediator of advertising effectiveness: A test of competing explanations Mackenzie,S.B.;Lutz,R.J.;Belch,G.E. https://doi.org/10.2307/3151660
  36. Journal of Consumer Research v.12 no.June Do cognitive responses mediate the affective responses Olson,J.C.;Toy,D.R.;Dover,P.A.
  37. Cognitive and affective responses to advertising The multidimensionality of persuasive communications: Theoretical and empirical foundations Pechmann,C.;Stewart,D.W.
  38. Advertising and Consumer Psychology Central and peripheral routes to persuasion: Application to advertising Petty,R.E.;Cacioppo,J.T.
  39. Public Opinion Qualterly v.29 no.Fall The impact of television advertising; Learnin without involvement Krugman,H.E. https://doi.org/10.1086/267335
  40. Journal of Advertising v.19 no.20 Attitude toward the as a mediator of consumer brand choice Shimp,T.A.
  41. Journal of Consumer Research v.15 no.Dec Are all the effects of ad induced feelings mediated by ad. Stayman,D.M.;Aaker,D.A. https://doi.org/10.1086/209173
  42. Journal of Marketing Resrarch v.10 no.1 The cognitive process mediating acceptance of ad. Wright,P.L. https://doi.org/10.2307/3149409