The Effects of Consumers Psychological Characteristics on the Impulse Buying Behaviors of Apparels

소비자의 내적 특성이 의복충동구매행동에 미치는 영향 -감각추구성향, 의복탐색행동, 점포유형을 중심으로-

  • 강은미 (동아대학교 생활과학대학 의상섬유학부) ;
  • 박은주 (동아대학교 생활과학대학 의상섬유학부)
  • Published : 2001.03.01

Abstract

EThe purpose of this study was to investigate the relationships of consumers psychological characteristics, store types and impulse buying behaviors of apparels. We collected data from 469 consumers of women college student living in Pusan and analysed by factor analysis, frequency analysis, correlation analysis, t-test and $\chi$$^2$-test. The results were as follows: First, The sensation seeking tendency consisted of the Change seeking, Risk seeking, Artistic seeking, Curiosity seeking and Unusual seeking. The exploratory behavior of apparels were divided into six factors; Particularity exploration, Innovation exploration, Store exploration, Brand royalty exploration, interpersonal exploration and brand-seeking exploration. Second, In comparison with the unimpulse-buying group, the impulse-buying group intended more then Change seeking, when apparel explored, Particularity exploration, Innovation exploration and Brand exploration. Impulse-buying group preferred the department store, unimpulse-buying group did the specialty store.

References

  1. 의류제품의 충동구매행동에 관한 연구 고선영
  2. 한국의류학회지 v.19 no.1 상설할인매장애고 소비자의 구매성향, 상점속성중요도 및 정보원 이용 연구 고애란;진병호
  3. 점포내 경품제시수단이 충동구매성향에 미치는 영향에 관한 연구 김명동
  4. 서울대학교 생활과학 v.21 물질주의 성향과 충동구매행동에 관한 연구 김미선;여정선
  5. 충동구매자의 심리적 · 행동적 특성에 관한 연구 김상희
  6. 한국의류학회지 v.23 no.5 소비자의 감각추구성경향, 의복구매욕구와 의복구매행동의 관계 연구 김순아;이영선
  7. 충동구매의 원인과 형태에 관한 연구 김주호
  8. 한국의류학회지 v.16 no.2 점포이미지에 의한 패션점포의 유형화 김현숙;이은영
  9. 한국의류학회지 v.24 no.6 의류점포내 상황요인과 제품의 소비가치가 충동구매행동에 미치는 영향 박은주;강은미
  10. 한국의류학회지 v.18 no.4 의복구매유형에 관련된 상황변수 연구 선정희;박은주
  11. 패션마케팅 이은영
  12. 여대생의 의복쇼핑성향과 충동구매에 관한 연구 정수진
  13. 한국의류학회지 v.23 no.4 감각추구성향이 의복탐색행동에 미치는 영향에 있어 의복관여의 역할 정유진;이은영
  14. 의류점포 분위기에 따른 소비자 정서 반응이 쇼핑가치에 미치는 매계 효과 조선희
  15. 부산대학교 가정대학 연구보고 v.17 여성의류소매점카드의 사용이 직장여성의 충동구매에 미치는 영향 차주선;권영숙
  16. 의류제품에 대한 감정적 반응이 태도형성에 미치는 영향 최선형
  17. 충동구매행동의 행동적 특성에 관한 연구 최선형
  18. paper presented at Journal of Consumer Marketing A Proposed Model of Purchase Impulsiveness Beatty, S. E.;Jung-ok Jeon;Ferrell, M. E.
  19. Clothing and Textile Research Journal v.14 no.4 Relashionship of Optimum Stimulation Lavel to Fashion Behavior Kwon, Y. H.;Workman, J. E.
  20. Clothing and Textile Research Journal v.13 no.4 Consumer Patronage of Manufacturer's O Morganosky, M. A.
  21. Journal of consumer Research v.7 Optimum Stimulation Lavel : Its Relationship to Personality, Demographics and Exploratory Behavior Raju, P. S.
  22. Advance in Consumer Research v.7 Exploratory Behavior in the Consumer Context Raju, P. S.;Venkatesan, M.
  23. Journal of consumer Research v.22 Normative Influence on Impulsive Buying Behavior Rook, D. W.;Fisher, R. J.
  24. Clothing and Textile Research Journal v.9 no.3 antigonic Kotsiopulos, Jikyeong Kang-Pack, Impurse Buying on apparel Yu K. han;Georone A. Morgan
  25. Advance in Consumer Research v.13 The Congruence of alternative OSL measures with consumer Exploratory Behavior Tendencies Wahlers, R. G.;Dunn, M. G.;Etzel, M. J.