The Effects of Perceived Innovation Attributes On Fashion Innovative Behavior

인지된 혁신속성이 패션혁신행동에 미치는 영향

  • 박경애 (영남대학교 생활과학대학 의류학과)
  • Published : 2000.03.01

Abstract

기술적 혁신과는 달리 상징적 혁신(symbolic innovation)은 기존 제품에 부가된 사회적 의미가 변화함으로서 창조된다. 따라서, 상징적 혁신에서 새로운 사회적 의미와 관련된 속성은 기능적 속성만큼이나 중요하다. 본 연구는 상징적 혁신의 대표적인 의류제품을 이용, 패션혁신행동에 영향을 미치는 인지된 혁신속성(perceived innovation attributes)을 구별하고, 패션혁신행동의 두 유형(구매와 사용)에 미치는 이러한 속성의 영향을 고찰하였다. 대학생 집단을 표본으로 이용, 설문지 조사를 통해 수집된 515부의 응답지가 분석되었다. 인지된 혁신 속성은 유사성(compatibility), 기능적 상대적 잇점, 사회적 상대적 잇점, 인지된 위험으로 구분되었다. 의복흥미가 구매와 사용 두 측면의 패션혁신행동에 영향을 주었으나 인지된 혁신속성은 사용측면에만 영향을 주었다. 유사성과 기능적 상대적 잇점이 사용혁신행동에 긍정적 영향을, 인지된 위험이 부정적 영향을 미쳤다. 혁신속성이 영향을 미치지 않은 반면 의류소비정도가 구매혁신에 영향을 주었다. 본 연구의 결과는 사용혁신성이 높은 소비자는 구매혁신성이 높은 소비자보다 혁신속성의 평가에 더 관여한다는 것을 시사한다.

References

  1. Journal of Consumer Research v.1 no.September Perceived Innovation Attributes as Predictors of Innovativeness Ostlund,L.E
  2. Journal of Consumer Research v.8 no.Dec Exploring the Consumer Decision Process In the Adoption of Solar Energy Systems Labay,D.G;Kinner T.C
  3. Journal of Product Innovation Management v.5 Determinants of Innovative Durables Adoption:An Empirical Study with Implications for Early Product Screening Holak,S.L.
  4. Journal of Product Innovation Management v.7 Purchase Intentions and the Dimensions of Innovation:An Exploratory Model Holak,S.L;Lehnmann,D.R.
  5. Advances in Consumer Research v.9 Symbolism and Technology as Sources for the Generation of Innovations Hirschman,E
  6. Journal of Consumer Research v.7 no.Dec Innovativeness,Novelty Seeking and Consumer Creativity Hirschman,E
  7. American Marketing Association Educator's Conference Proceedings Use Innovativeness,Vicarious Exlporation and Purchase Exploration:Three Facets of Consumer Varied Behavior Price,L.L;Ridgway,N.M.
  8. Advances in Consumer Research v.10 Development of a scale to measure use innovativeness Price,L.L;Ridgeway,N.M
  9. Journal of Consumer Research v.11 no.March A Propositional Inventory for New Diffusion Research Gatignon,H;Robertson,T.S
  10. Diffusion of Innovations,3rd ed Rogers,E.M.
  11. Clothing and Textile Research Journal v.12 no.2 Technology innovativeness and adopter categories of apparel/gift retailers:From the diffusion of innovations perspective Shim,S;Kotsiopulos,A
  12. Journal of Advertising Research v.12 no.4 Why the Midi Failed Reynolds,F.D;Darden,W.R
  13. Fashion:Consumer Behavior toward Dress Sproles,G.B
  14. Journal of Marketing Research v.8 no.Feb Brief vs Comprehensive Descriptors in Measuring Intentions to Purchase Armstrong,J.S;Overton,T.
  15. Journal of Retailing v.67 no.1 The impact of innovativeness and innovation type on adoption Venkatraman,M.L
  16. The Socialogical Quartely v.14 Correlates of Fashion Leadership Schrank,H.L;Gilmore,D.L